به نام تک ستاره عشقم

به وبلاگ ستاره زیبا خوش آمدید.

به نام تک ستاره عشقم

به وبلاگ ستاره زیبا خوش آمدید.

ظروف پذیرائی درخشان

ظروف پذیرائی درخشان
ظروف پذیرائی درخشان


 






 
یک میهمانی شام، می تواند جشن سالگرد ازدواج و یا تولدتان را زیباترکند. شما می توانید این لحظات را با هنر دست تان و نقاشی روی ظروف پذیرائی تان دلپذیرتر کنید. در این هنر، می توانید از رنگ ها و موادی که در ذیل آمده است استفاده کنید. و یا به سلیقه خودتان و هماهنگ با رومیزی منزل تان، رنگ های دیگری را به کار برید. نقاشی روی ظروف شیشه ای نیازمند پخته شدن در فر خانگی یا کوره است تا طرح کشیده شده، خوب روی سطح شیشه بچسبد بنابراین، باید از ظروف شیشه ای نسوز و یا سفالی استفاده کنید.

لوازم مورد نیاز:
 

*ظروف شیشه ای نسوز یا سفالی
*رنگ شیشه:صورتی، بنفش، کهربائی و یاقوت کبود
*قلموی نقاشی در اندازه های مختلف
*پارچه ی آستری یا سفید برای سطح کار
*اسفنج نرم
*الکل سفید
*چاقوی کوچک طراحی
*ظرف حاوی آب
*دستمال تمیز

آماده کردن ظروف
 

1ـ ابتدا باید ظرف مورد نظر را کاملاً تمیز کرد. برای پاک کردن جای چسب یا هرگونه لک و آلودگی باید آن را با آب داغ بشوئید و به طور کامل خشک کنید. همچنین، برای زدودن باقیمانده اثر برچسب از روی شیشه، می توانید از الکل سفید استفاده کنید. نقاشی روی ظروف شیشه ای، مستلزم سرد بودن آنهاست. زیرا نقاشی روی ظروف گرم، منجر به خشک شدن سریع رنگ می شود.
2ـ وقتی که قصد نقاشی روی فنجان یا کاسه ای را دارید، آن را وارونه کنید و روی یک قوطی یا شیشه (مثل شیشه ی مربا)قرار دهید تا از سطح میز کارتان فاصله داشته باشد. سعی کنید فضای کارتان دارای نورکافی باشد. و حتماً زیردستتان، یک پارچه سفید بیندازید. قبل از شروع کار، به خاطر داشته باشید که این نقاشی تنها متکی به هنر دست نیست و امکان دارد نقاطی(لک هایی)که از قلمو چکیده، حتی بعد از پختن شیشه نیز باقی بماند. تقریباً، خطوط کشیده شده همه به یک اندازه نیستند، اما نگران نباشید، در آخر رنگ یکدستی به کل سطح کار زده می شود.
3ـ پایه نقاشی روی شیشه، آب است. بنابراین، در حین نقاشی مرتب قلموی تان را در آب بزنید و قبل از استفاده دوباره آن را کاملاً خشک کنید.

کشیدن طرح خطی(نواری)
 

1ـ برای این کار، ما روی یک کاسه و یک بشقاب طراحی خطوط را انجام داده ایم ولی شما نمی توانید روی هر ظرفی که می خواهید، نقاشی کنید.
2ـ کاسه را برگردانید و روی شیشه ای (مثل شیشه مربا)قرار دهید. سپس، قلموی نرمی را در رنگ صورتی زده و به آرامی، نوار پهنی را از ته کاسه تا لب آن بکشید.
همان طور که به سمت لبه کار پیش می روید، پهنای آن را بیشتر کنید. برای جا انداختن خطوط قلمو را با فشار روی ظرف بکشید و سپس آن را عوض کرده و از قلموی پهن تری استفاده کنید.
حالا، عین این مراحل را باید در قسمت درونی کاسه هم، تکرار کنید. سپس، در هر دو طرف، محل تلاقی نوارها را پیدا کرده و دو نوار صورتی رنگ دیگر بکشید. اینک آن را کناربگذارید تا خشک شود.
3ـ دوباره همین طرح را با رنگ بنفش انجام دهید و این خطوط را در قسمت چپ نوارهای صورتی رنگ به همان شیوه قبلی تکرار کنید. دوباره آن را کنار بگذارید تا خشک شود.
4ـ فضای خالی بین نوارها را، با رنگ کهربائی بپوشانید و تا رنگ خیس است، می توانید بیرون زدگی آنها را با دستمال تمیزپاک کنید.
5ـ برای نقاشی روی بشقاب کافی است همین نوارها را از دیواره بشقاب تا لبه بیرونی آن بکشید.
6ـ برای یک شبانه روز به نقاشی دست نزنید، و بعد آن را در فر(طبق راهنمایی های داده شده در انتهای صفحه)بپزید.

کشیدن طرح حلزونی
 

1ـ فنجان چایخوری مناسبی انتخاب کنید و آن را روی شیشه ای (مانند شیشه مربا )وارونه قرار دهید. سپس، قلمو را در رنگ بنفش زده و سطح بیرونی آن را رنگ بزنید و کاری با دسته و ته فنجان نداشته باشید. تکه اسفنج کوچکی را بردارید و با ضربات ملایم روی رنگ خیس بزنید تا حالت ابری درست شود. این کار را در سرتاسر سطح فنجان انجام دهید. احتمالاً این روش، باعث تشکیل حباب هایی در سطح رنگ خواهد شد. حالا، برای چند ثانیه آن را کنار بگذارید و سپس، دوباره این ضربات اسفنجی را به رنگ بزنید تا حباب های ایجاد شده احتمالی را از بین ببرد.
2ـ با استفاده از دسته قلمو یا یک وسیله نوک تیز، طرح حلزونی شکلی را در یک طرف فنجان بکشید. حالا، قسمت بلوری شیشه در میان رنگ دیده می شود. اکنون، آن را کنار گذاشته تا خشک شود.
3ـ دسته فنجان را رنگ کهربائی بزنید و دوباره از اسفنج به شیوه ی قبل استفاده کنید.
4ـ حالا نوبت رنگ کردن قسمت بالای نعلبکی است. قلمو را بردارید وکناره های آن را رنگ بنفش بزنید. ولی با قسمت مرکزی نعلبکی که استکان در آن قرار می گیرد. کاری نداشته باشید. اکنون، دوباره از اسفنج به روش قبل استفاده کنید. و به همان ترتیب گذشته، طرح حلزونی روی رنگ بکشید. اندازه ی آن باید طوری باشد که 8حلزون دور تا دور نعلبکی نقش ببندند. سپس آن را کنار بگذارید تا خشک شود.
5ـ وسط نعلبکی را رنگ کهربائی بزنید و اسفنج را مانند مراحل قبلی به کار برید.
6ـ به مدت 24ساعت به نقاشی دست نزنید و سپس آن را در فربپزید.

کشیدن طرح خالدار(نقطه پاشی)
 

1ـ ابتدا، کاسه را به طور وارونه روی دهانه ی شیشه (می توان از شیشه مربا استفاده کرد)قرار دهید و بیرونش را رنگ یکدست کهربائی بزنید. مطمئن شوید که تمام سطح را یکنواخت رنگ زده اید. هنگامی که رنگ هنوز خیس است، با اسفنج ضربات ملایمی به تمام سطوح رنگ شده بزنید تا حالت ابری پدید آید. این کار را تکرار کنید که حباب های ایجاد شده احتمالی از بین برود.
2ـ زمانی که، رنگ هنوز خیس است ، با رنگ های بنفش، صورتی و یاقوتی آن را نقطه پاشی(خال خال)کنید. سپس با اسفنج، ضربات ملایمی روی خال ها بزنید تا ثابت شوند.
3ـ برای یک شبانه روز آن را کنار گذاشته و سپس بپزید.

کشیدن طرح گل
 

1ـ مانند طرح های گذشته، باید ابتدا کاسه به طور وارونه روی شیشه قرار گیرد. حالا قسمت بیرونی کاسه را رنگ صورتی بزنید و با اسفنج ضربات ملایمی بزنید تا حالت ابری نمایان شود. بعد از چند ثانیه، این کار را دوباره تکرار کنید که حباب های ایجاد شده احتمالی از بین برود.
2ـ در حالی که، رنگ همچنان خیس است، قلمو را بردارید و بادسته ای آن گل های تقریباً درشتی روی رنگ بکشید.
3ـ بگذارید رنگ کاملاً خشک شود، سپس به (آرامی با چاقوی طراحی، رنگ داخل گل ها را بتراشید).
4ـ با قلموی مناسب، داخل گل ها را رنگ کهربائی یا بنفش بزنید. سپس با اسفنج، روی هر کدام از آنها به آرامی ضربه زده تا حالت ابری ایجاد کند.
5ـ به مدت 24ساعت به نقاشی دست نزنید تا خشک شود و سپس آنها را درون فربپزید.

روش پخت ظروف شیشه ای نقاشی شده
 

1ـ لازم به ذکر است که رنگ شیشه با پایه ی آب، باید طوری محکم روی ظرف پخته و چسبیده شود که بتوان به طور معمول از آنها در محیط آشپزخانه استفاده کرد. البته توصیه می شود که این ظروف با ماشین ظرفشویی شسته نشود. برای پختن این ظروف، فر را با دمای 300 تا 325درجه فارنهایت یا150تا170درجه سانتی گراد به مدت35دقیقه تنظیم کنید.
2ـ قبل از بیرون آوردن ازفر، اجازه دهید تا کاملاً خنک شوند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد